SAMSPILLMODELLEN
Samspillmodellen har fokus på hvordan du kan forstå og hvordan du møter elever med utfordrende atferd. Klarer du å identifisere årsakene til atferden, kan du også samarbeide med eleven og finne gode løsninger som fungerer for både eleven og de voksne.
En vesentlig fordel med Samspillmodellen er at du raskt kan spare inn mye på ressursbruken både i klasserommet og for alle som er involvert i laget rundt eleven.
Nøkkelen ligger i å flytte problemløsningsarbeidet fra møterom og tverrfaglige team tilbake til klasserommet, ved å sette deg som er nærmest eleven i stand til å løse problemene i samarbeid med eleven ettersom de oppstår.
Problemet
De fleste elever har forutsetningene for å møte de voksnes forventninger, eller lar seg greit veilede. Andre elever strever i blant, men evner å kommunisere det på måter som gjør at det er relativt enkelt å finne ut av ting.
Den tredje gruppen med elever er imidlertid mer utfordrende – de som i visse situasjoner ikke har forutsetningene for å møte forventningene dine, og heller ikke klarer å kommunisere det på en fornuftig måte. Når kravene overgår elevens evne og kapasitete kan hen bli overveldet, og i stedet reagere med det vi opplever som utfordrende atferd.
Heller enn å kommunisere hva som frustrerer hen på en fornuftig måte, kan eleven reagere med å nekte å følge beskjed, stikke av, bli sint, gråte, rope og skrike, argumentere og kjefte, kaste ting, sparke og slå eller utagere.
Det er altså kombinasjonen av overveldelse og manglende evne til å uttrykke seg på en bedre måte som er årsak til at eleven formidler frustrasjonen sin med mindre heldige atferdsuttrykk.
Atferden må derfor forstås som et uttrykk for frustrasjon som koker over i kombinasjon med manglende evne til å uttrykke seg på en bedre måte.
Når du forstår hva som ligger bak den uheldige atferden, ser du også at betydningen av atferden i prinsippet er den samme som om eleven i stedet hadde rukket opp hånden og sagt “Dette er vanskelig for meg, jeg trenger hjelp.”
Eleven som uttrykker seg rolig og forståelig får som regel hjelpen hen trenger. Du kan snakke med eleven og finne ut av hvorfor det er vanskelig, og dere kan bli enige om en ok måte å løse ting på.
Men hva med eleven som i stedet uttrykker den samme frustrasjonen ved å kaste matteboka i veggen, sparke deg i leggen og stikke av? Og som ikke er i stand til å forklare hverken oppførselen eller hva som forårsaket den, selv om du tar deg tid og snakker aldri så vennlig og rolig med ham?
Forventninger kontra forutsetninger
Når du forstår at eleven uttrykker seg på en uheldig måte fordi hen ikke evner å uttrykke seg på en bedre måte, blir det også lettere å møte eleven med en empatisk holdning.
Når du opplever at eleven er frustrert, er det lite hensiktsmessig å møte hen med korrigering og konsekvenser. Å møte en slik elev med beskjed om å roe seg ned har som regel helt motsatt effekt.
Møter du i stedet eleven med et rolig og undersøkende “Nå ser jeg at noe ble vanskelig, hva skjer?” viser du at du er interessert i å forstå og ønsker å hjelpe.
Noen ganger vil det føre til dialog og problemløsning der og da, men ofte kan det være bedre å ta det opp litt senere når eleven er roligere og mer tilgjengelig. Det viktigste er at du møter eleven på en dempende måte, og ikke selv bidrar til å eskalere frustrasjonen.
Dette handler ikke om å frata deg autoritet eller at eleven skal “få det som hen vil”, men om å møte eleven med trygghet, skape dialog, og i samarbeid finne balansen mellom forventningene du stiller og elevens forutsetninger for å møte dem.
Det er når avstanden mellom forutsetninger og forventninger er for stor at frustrasjonen oppstår, og opprettholder du de urealistiske forventningene vil eleven feile gang på gang, og bli stadig mer frustrert.
Klarer du derimot å samarbeide med eleven om å finne en balanse mellom dine forventninger og hens forutsetninger, skaper du i stedet rom for mestring og utvikling – og forebygger at den uheldige atferden gjentar seg.
Samspillmodellen
Modellen er utviklet av Samspill Kompetanse AS basert på 15 års erfaring fra pedagogisk og organisatorisk arbeid med barn og unge, samt veiledning i over 500 skolesaker.
Under utvikling av modellen har vi bl.a. vært inspirert av arbeidene til Jesper Juul, Bo Hejlskov Elvén, Ross Greene, Otto Scharmer, Johanna Raffan og Hans Holter Solhjell.
Mange modeller og programmer for skolene innebærer mer omfattende prosesser for implementering og gjennomføring enn hva de fleste skoler har ressurser til. Vi har derfor lagt vekt på å utvikle en enklere og langt mer økonomisk modell som gir deg kompetansen du trenger i møte med utfordrende atferd, og hvor du raskt kan oppleve at det gir resultater.
Samspillmodellen er effektiv fordi du raskt kan identifisere de helt konkrete årsakene bak utfordringene, og økonomisk fordi du selv blir i stand til å både løse og forebygge de fleste situasjoner ettersom de oppstår – og dermed raskt frigjør tid og ressurser.
"Han må jo ha ADHD"
Thomas på 10 år har mye uro i kroppen, og sliter med å konsentrere seg og å sitte rolig. Når klassen jobber og er stille, kan han bli urolig og oppleves forstyrrende for de andre.
Lærer Halvorsen gir Thomas beskjed om å oppføre seg, og ved gjentatt uro blir han krassere. Noen ganger har reaksjonene eskalert hos både Halvorsen og Thomas, og det har endt med at Thomas blir båret ut av klasserommet. I disse situasjonene blir Thomas veldig stresset, og han kan reagere med å kaste ting eller stikke av.
Halvorsen har flere ganger tatt opp oppførselen hans med foreldrene uten at det har hjulpet. Halvorsen mener at Thomas må ha ADHD, og foreslår at han henvises til utredning hos PPT for vanskene sine.
Lærer Gundersen opplever også at Thomas blir forstyrrende, men går da ned og snakker rolig med ham. Gjennom undersøkende spørsmål har han funnet ut at Thomas har en indre uro som ikke alltid er så lett å kontrollere, og sammen har de blitt enige om at Thomas kan gå ut på gangen og bevege seg litt når han trenger det. Utover det opplever ikke Gundersen noen større utfordringer med Thomas.
De to lærerne har ulike måter å møte eleven på. Den ene bidrar til å eskalere utfordringene, den andre til å dempe dem.
Det kan hende Thomas vil få en diagnose hvis han utredes hos PPT, men det er også mulig å samarbeide direkte med ham her og nå om de tilpasningene han måtte trenge, uten å måtte ha en diagnose på ham først.
Mange barn og unge har små og store funksjonsvariasjoner som krever tilpasninger, men gjennom en trygg relasjon, god dialog og samarbeid med eleven er det mulig å yte en faktisk tidlig innsats.
Elementene i Samspillmodellen
Trygghet
- Forstå hva elevens atferdsuttrykk betyr
- Forstå elevens funksjonsvariasjoner – at hen mangler visse ferdigheter for å håndtere visse situasjoner
- Møt eleven med empati og en undersøkende holdning
Dialog
- Utforsk elevens perspektiv gjennom aktiv lytting – bare eleven selv vet nøyaktig hva som er vanskelig, og hvorfor
- Kartlegg i hvilke situasjoner det blir vanskelig for eleven
- Hjelp eleven med å sette ord på hva som er vanskelig, og hvorfor
Samarbeid
- Bli enige om hvilke problemer som er viktigst å løse først
- Presenter ditt og skolens perspektiv
- La eleven foreslå løsninger som tar hensyn til begges perspektiv
- Diskuter løsningene, og bli enige om hvilke dere prøver ut
- Evaluer løsningene jevnlig