WISC-test

WISC-testing

Wechsler Intelligence Scale for Children – WISC – er en individuelt administrert intelligenstest utviklet for barn og ungdom i alderen 6 til 16 år.

WISC–V er den nyeste versjonen.

WISC brukes for å kartlegge barns kognitive funksjon og identifisere styrker og utfordringer i ulike områder av intellektuell fungering.

Testen består av flere deltester som måler ulike aspekter av kognitiv evne, organisert i fem hovedindekser:

1. Verbal forståelse
Språkforståelse, begrepsdanning og ordforråd.

2. Visuell-spatial evne
Analyse og konstruksjon av visuelle mønstre.

3. Flytende resonnering
Evne til å identifisere mønstre og løse nye problemer.

4. Arbeidsminne
Evne til å holde og bearbeide informasjon mentalt.

5. Prosesseringshastighet
Tempo og nøyaktighet i enkle kognitive oppgaver. 

Ut fra disse beregnes en Fullskala IQ (FSIQ), som gir et estimat på barnets generelle kognitive evnenivå.

Test

Hva viser en WISC-test?

Resultatene gir imidlertid mer nyansert informasjon enn et enkelt tall; de kan vise hvordan barnet lærer, tenker og bearbeider informasjon, og hvor eventuelle styrker og svakheter ligger.

WISC-testen brukes ofte i psykologisk og pedagogisk utredning, for eksempel ved mistanke om lærevansker, utviklingsforstyrrelser (som ADHD eller autismespekterforstyrrelser), generelle eller spesifikke kognitive vansker, eller for å identifisere høyt begavede og evnerike barn.

Resultatene kan bidra til å planlegge tilrettelegging og tiltak i skole og opplæring, samt gi et grunnlag for videre utredning.

Testen skal kun administreres og tolkes av autorisert psykolog, da riktig gjennomføring og tolkning krever spesialisert kompetanse i testteori og psykometri.

WISC er et sentralt verktøy i barne- og ungdomspsykologisk utredning som gir en strukturert og pålitelig vurdering av barns kognitive funksjon, og brukes for å fremme bedre forståelse og tilrettelegging for det enkelte barn.

WISC-V

WISC-V er den nyeste utgaven, men det kan være enkelte som fortsatt benytter den eldre versjonen WISC-IV.

WISC-V gir en del mer informasjon, noe som i enkelte tilfeller kan være avgjørende.

En WISC-test kan vise om barnet er høybegavet og følgelig har høyt læringspotensiale, om det er skoleflinkt, eller begge deler.

Av og til kan det gjennom testsituasjonen også avdekkes indikasjoner på om barnet har f.eks. stressreaksjoner eller synsforstyrrelser. Det er ikke uvanlig at dette har blitt feiltolket av andre som ADHD, asperger eller opposisjonell personlighetsforstyrrelse.

Testen gir normalt lite interessant informasjon om barn som klarer seg godt. Testen er et diagnostisk verktøy, og en viktig del av visse typer redninger.

Det hender PPT ikke vil gi ut resultatene fra WISC-testen til foresatte, eller kun gir en skriftlig rapport hvor skårene ikke er oppgitt. Hvis det der er oppgitt “øvre del av normalområdet” kan det bety at skåren er både utenfor og innenfor høybegavelse.